خودپردازها نمی‌میرند؛ بلکه از نسلی به نسل دیگر تغییر می‌یابند

1
0
15
بهمن
1393
4 : 0

چهارم آذرماه بود که شرکت خدمات انفورماتیک، مدیران بانک‌های کشور را تحت عنوان همایش ماشین‌های خودکار بانکی در هتل سیمرغ دور هم جمع کرد که برای آن‌ها از روندهای آتی خودپردازها در ایران و جهان بگوید و از دو خودپرداز جدید وینکور نیکسدورف در ایران رونمایی کند. ProCash 280 و ProCash 285 دو خودپرداز جدیدی بودند که به گفته پائولا گومز مدیر بخش آفریقا و خاورمیانه شرکت آلمانی وینکور نیکسدورف بسیار کوچک‌تر و سبک‌تر از دستگاه‌های خودپرداز شرکت‌هایی مانند ان‌سی‌آر، دایبولد و هیوسانگ هستند. دستگاه‌های جدید رونمایی شده به گفته مدیران شرکت خدمات انفورماتیک و نماینده آلمانی وینکور نیکسدورف عصاره مهندسی آلمانی است و در زمینه خدمت‌رسانی و امنیت شاهد ارتقای بسیاری نسبت به نسل‌های پیشین آن‌ها بوده‌ایم.

حتی در کشورهای توسعه‌یافته، استفاده از خودپرداز در سال‌های آینده، همچنان، بالا خواهد بود. این جمله را فرهاد فائز معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک به نقل از ATMmarketplace گفت. به گفته او تحقیقات منتشر شده RBR هم نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۱۸ به ۳ میلیون دستگاه خودپرداز موجود در جهان حدود ۷۰۰ هزار دستگاه دیگر اضافه می‌شود. در حال حاضر بیشترین دستگاه‌های خودپرداز در آسیا و آمریکای شمالی نصب شده و کمترین آن‌ها در آفریقا و خاورمیانه. به نظر می‌رسد در آمریکا اسکناس هنوز پادشاه است و اگر آمارهای استفاده از اسکناس را بررسی کنیم می‌بینیم که با وجود توسعه ابزارهای فناورانه هنوز استفاده از اسکناس روند صعودی دارد.

دریکی دو سال آینده تراکنش‌های برداشت وجه از ۶۲ میلیارد تراکنش به ۹۴ میلیارد تراکنش می‌رسد و همه این آمارها نشان می‌دهد که دستگاه‌های خودپرداز هنوز از چشم مردم نیفتاده‌اند؛ اما تغییرات در دنیای فناوری، تأثیر خودش را بر صنعت خودپرداز هم گذاشته است و می‌گذارد. فائز با استناد به پژوهش‌هایی که انجام شده اعلام کرد که تلفن همراه، استفاده دوباره از پول نقد در دستگاه خودپرداز (Cash Recycling)، قوانین و مقررات مانند کارمزدها، فناوری‌های امنیتی و تبدیل ارز، مهم‌ترین روندهای پیش‌روی صنعت خودپرداز در جهان هستند؛ به‌عبارت‌دیگر امنیت و تقلب، بانکداری و پرداخت همراه و قانون‌گذاری سه بخشی هستند که برای صنعت خودپرداز تهدید محسوب می‌شوند. معاون بازاریابی خدمات انفورماتیک در صحبت‌های خود به سرویس‌های پرطرفدار بر روی دستگاه‌های خودپرداز اشاره کرد و ازجمله این سرویس‌ها، استفاده از طریق تلفن همراه، خدمات ارائه کارت، نقد کردن چک و خدماتی ویژه کسانی که در بانک حساب ندارند اشاره کرد. او در این رویداد گفت که در دنیا ۲۳ درصد دستگاه‌های خودپرداز به ماژول CCDM یا همان ماژول دریافت وجه مجهز شده‌اند اما در ایران این آمار زیر یک درصد است. با توجه به این‌که تعداد و مبلغ مدیریت شده توسط دستگاه‌های خودپرداز در حال افزایش است، در سال‌های آینده با رشد و توسعه خدمات دستگاه‌های خودپرداز روبه‌رو خواهیم شد.

در این همایش یک روزه حرف‌های جالبی زده شد و آمارهای تحلیلی خوبی نیز ارائه شد. این بهانه‌ای بود تا به سراغ دکتر فرهاد فائز معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات برویم و مصاحبه کوتاهی با او در زمینه خودپردازها و آینده این صنعت داشته باشیم. آنچه در ادامه می‌خوانید مصاحبه ما با فائز است.

بسیاری از مردم دنیا هنوز بانکداری الکترونیکی را با دستگاه خودپرداز می‌شناسند و این فناوری دیرپاترین و تاثیرگذارترین فناوری بانکی تا به امروز است. اما هر روز فناوری‌های مختلفی ادامه حیات خودپردازها را به شیوه فعلی تهدید می‌کنند. به نظر شما آیا خودپردازها به همین شکل به حیات خود ادامه می‌دهند و با وجود فناوری‌های جدید شاهد مرگ خودپردازها نخواهیم بود؟

با توجه به اطلاعات در دست، حداقل تا چند سال آینده نه‌تنها حیات خودپردازها ادامه خواهد داشت؛ بلکه از رشد خوبی نیز برخوردار خواهند بود. فناوری‌های جدید روندهای جاری در این صنعت را تحت تاثیر قرار خواهند داد و نه حیات آن را. البته به‌منظور هم‌راستایی با روندهای کلان موجود و در حال شکل‌گیری، ارائه سرویس¬های جدید روی خودپردازها اجتناب‌ناپذیر است.

خودپردازها به‌مرور از پرداخت‌کنندگی وجه که اسم فعلی آن‌ها هم تداعی‌کننده آن است، به دستگاه‌های چندمنظوره بدل خواهند شد و چه‌بسا به ABM (Automatic Banking Machine) تغییر نام دهند. شاید در یک‌کلام بتوان گفت؛ نحوه ادامه حیات این دستگاه‌ها متاثر از نوع سرویس‌هایی است که در آینده ارائه خواهند داد.

به نظر شما شیوه استفاده از دستگاه‌های خودپرداز در سال‌های آینده چه تغییری خواهد کرد؟

منابع موثق پرطرفدارترین سرویس‌ها را در سال‌های آینده معرفی کرده‌اند. سرویس‌های ترکیبی موبایل و خودپرداز در رتبه اول قرار دارند و در اولویت‌های بعد سرویس‌های موردعلاقه به‌اصطلاح Digital Nativeها – یعنی افراد متولد یا بزرگ شده در عصر دیجیتال-، ارائه کارت‌های پیش‌پرداخت روی خودپرداز، سرویس‌های وصول وجه چک و در نهایت ارائه خدمت به مشتریان فاقد حساب و کارت، جذاب‌ترین سرویس‌های آتی خودپردازها خواهند بود.

به نظر شما پول نقد از بین می‌رود؟ یا شاهد تغییری در شیوه استفاده از پول نقد خواهیم بود؟ آمارها در این زمینه چه می‌گویند؟

طبق اطلاعات ارائه شده، پول نقد و یا همان اسکناس در گردش همچنان از بیشترین تقاضا برخوردار خواهد بود! آمارها نشان می‌دهد در کشور آمریکا که مهد خدمات الکترونیک و بانکداری نوین به شمار می‌رود؛ در چند سال گذشته میزان پول نقد همچنان رشد صعودی داشته است. طبق اعلام بانک مرکزی آمریکا برای سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۲ سالانه رشدی بین ۳ تا ۶ درصد گزارش شده است. لذا افول پول نقد به معنی واقعی، در سال‌های آتی منتفی است. لیکن با افزایش نفوذ فناوری اطلاعات در عرصه‌های مختلف، در آینده نزدیک روند رشد استفاده از اسکناس متوقف شده و استفاده از پول الکترونیکی رو به افزایش خواهد بود. البته پارامترهای موثر دیگری نیز بر این روند تاثیر می‌گذارند که فرهنگ‌سازی و ترکیب سنی مردم از مهم‌ترین این عوامل هستند.

مهم‌ترین تولیدکننده‌های خودپرداز در جهان چه شرکت‌ها و چه کشورهایی هستند؟

شرکت‌های NCR و Diebold در آمریکا و شرکت Wincor Nixdorf در آلمان از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تولیدکنندگان خودپرداز در جهان به شمار می‌روند که شرکت خدمات انفورماتیک تنها شریک تجاری شرکت وینکور نیکسدورف در ایران است.

وضعیت ایران در زمینه تولید دستگاه‌های خودپرداز چگونه است؟

شرکت‌های زیادی وارد این عرصه شده‌اند. برخی شرکت‌ها، قطعات را به‌صورت SKD یا CKD وارد نموده و آن‌ها را با نقشه و حق امتیاز شرکت خارجی مرتبط، مونتاژ می‌نمایند. برخی دیگر، Engine دستگاه‌ها (Dispenser) و برخی قطعات مهم و حساس همچون کارت‌خوان و صفحه‌کلید مجهز به ماژول امنیتی را وارد نموده و مابقی قسمت‌های ساده‌تر دستگاه‌ها را در داخل تولید می‌کنند و کمابیش همان مسیری را طی می‌کنند که بقیه تولیدکنندگان مطرح دنیا، طی می‌کنند.

شرکت‌های فرادیس البرز (وابسته به شرکت خدمات انفورماتیک)، ایران نارا، توسن تکنو، راویس پرداز، هاتف، پاراصنعت، خوارزمی، شرکت پرداخت الکترونیک بهستان و احیاناً برخی دیگر، در حوزه مونتاژ و تولید خودپرداز فعال هستند.

گفته می‌شود برخی دستگاه‌های خودپرداز دست‌دوم را تمیز می‌کنند و به‌عنوان دستگاه نو می‌فروشند؟ این شایعه صحت دارد؟

حداقل این‌جانب اطلاعات موثقی در این خصوص ندارم. بعضاً چنین مطالبی شنیده می‌شود و متاسفانه بیشتر از سوی شرکت‌های فعال در این حوزه و به قصد تخریب رقبا، مطرح می‌شوند. البته خود این فرآیند اساساً کار غلطی نیست و در جاهای مختلف دنیا انجام هم می‌شود؛ به شرطی که صادقانه به مشتری اطلاع داده شود. اما اینکه دستگاه Refurbished به‌جای دستگاه نو عرضه شود، کار اخلاقی و حرفه‌ای نیست.

به نظر شما چه زمانی در زمینه تولید خودپرداز به خودکفایی می‌رسیم؟ یا اصلا این نگاه درست نیست و در زمینه‌ چنین فناوری روند تعاملی با دنیا را باید ادامه دهیم و تقویت کنیم؟

خودکفایی به معنی تولید ۱۰۰% یک دستگاه تقریبا مفهومی نداشته و نمی‌تواند توجیه اقتصادی هم داشته باشد. شرکت‌های تولیدکننده خودپرداز که در بخش قبلی صحبت‌هایم به آن‌ها اشاره کردم هم از صفر تا ۱۰۰ دستگاه‌ها را خودشان نمی‌سازند. ساخت بعضی از قطعات خودپرداز ازجمله ماژول ورود رمز و یا ماژول پرداخت وجه در انحصار چند کارخانه معروف است که تولیدکنندگان خودپرداز در دنیا را تغذیه می‌نمایند. درنتیجه به اعتقاد بنده در زمینه تولید خودپرداز لازم است روند تعاملی با دنیا را ادامه داده و تقویت نماییم.

می‌توانید آماری از تعداد دستگاه‌های خودپرداز در ایران و جهان ارائه کنید؟

در ایران تعداد دستگاه‌های نصب‌شده و در حال سرویس با توجه به آمارهای ارائه شده از سمت بانک مرکزی در تیرماه سال جاری ۹۹۹،۳۴دستگاه بوده است. این رقم در کل جهان معادل ۲.۸ میلیون تا سال ۲۰۱۳ اعلام گردیده است. البته آمار غیررسمی از خودپردازهای فروخته شده به بانک‌های کشور عددی نزدیک به ۷۰۰، ۳۹ خودپرداز است.

چه تعداد از دستگاه‌های خودپرداز ایران تحت پوشش شرکت داده‌ورزی فرادیس البرز است و سهم بازار شما چقدر است؟

بیش از ۱۵ هزار دستگاه خودپرداز Wincor Nixdorf تحت پوشش شرکت فرادیس البرز است.

برنامه‌های شما برای آینده این صنعت چیست؟

مقایسه شاخص‌های تعداد دستگاه خودپرداز مورد نیاز، حاکی از نیاز قطعی کشور به تعداد زیادی خودپرداز است. نسبتِ تعدادِ کارت‌های صادره به تعداد خودپردازها و همین‌طور نسبتِ تعدادِ جمعیت کشور به تعداد خودپردازها این نیاز را قطعیت می‌بخشد. برآورد ما نشان می‌دهد در سال ۹۴، حداقل ۲۸۰۰ دستگاه خودپرداز جدید در کشور نصب خواهد شد که تعدادی از این دستگاه‌ها، جایگزین خودپردازهای مستعمل می‌شوند. هدف کوتاه‌مدت ما، برآوردن بخشی از این نیاز است که سهم بازار ۴۳ درصدی ما را حفظ کند. هدف میان‌مدت و بلندمدت هم توسعه بیش‌ازپیش و ورود به دستگاه‌های چندمنظوره خواهد بود. البته همه این اهداف از طریق شرکت فرادیس البرز (وابسته به شرکت خدمات انفورماتیک) دنبال خواهد شد.

نظرات کاربران
هیچ نظری تا کنون برای این یادداشت ارسال نشده است.
نظر شما