تجارت الکترونیک، چالش ها و راهکارها

9
0
15
شهریور
1393
54 : 20

از حق نگذریم، به جرات می توان گفت که رشد کشور در حوزه IT (منهای بحث اینترنت و پهنای باند آن که خود، قصه ای پر غصه است) فراتر از انتظار و در قیاس با رشد سایر صنایع در سالهای اخیر، کاملاً چشم گیر بوده است. در این میان، تجارت الکترونیکی نیز که IT پیش نیاز آن محسوب می شود؛ روند رو به رشدی را تجربه نموده و کیفیت و کمیت خدمات در این حوزه، از آنچه که آمارهای جهانی از وضعیت کشورمان روایت می کنند؛ قابل دفاع تر است.

امروزه توسعه سرویس های "بانکی" و علی الخصوص "بین بانکی" کشور، سکوی پرتاب قابل اطمینانی را فراهم نموده است که به پشتگرمی آنها، مقوله تجارت الکترونیک مراحل تکامل خود را بی هیچ دغدغه بازدارنده ای، طی می کند.

اما، متاسفانه آمادگی اداری و فرهنگی کشور، به اندازه زمینه های سخت افزاری و نرم افزاری؛ مستعد بهره برداری از قابلیتهای فراهم شده، نیست. در این میان، راهکارهای زیر می تواند رشد استفاده از زیرساختهای موجود را تسریع نماید:

- کمّی سازی منافع استفاده از تجارت الکترونیک و القاء بیش از پیش تاثیرات مثبت آن در ابعاد مختلف (از زندگی شخصی گرفته تا تاثیرات اجتماعی همچون کاهش ترافیک و آلودگی هوا)

- شناسائی کلیه خدمات مالی قابل ارائه توسط سازمانهای دولتی و تلاش برای الکترونیکی کردن همه این نوع خدمات

- تغییر رویکرد از "تشویق" به "الزام" در استفاده از سرویسهای الکترونیکی و ارائه تخفیفات قابل توجه برای استفاده از خدمات الکترونیکی

- تقویت بسترهای حقوقی برای توسعه تجارت الکترونیکی

- فرهنگ سازی گسترده عمومی از طریق بالا بردن سطح آگاهی ها، با تاکید بر آموزش های بنیادی از سنین پائین

نظرات کاربران
هیچ نظری تا کنون برای این یادداشت ارسال نشده است.
نظر شما