سرویس‌های بانکی، سکوی پرتاب

26
شهریور
1393

از حق نگذریم، به جرات می‌توان گفت که رشد کشور در حوزه IT (منهای بحث اینترنت و پهنای باند آن که خود، قصه‌ای پر غصه است) فراتر از انتظار و در قیاس با رشد سایر صنایع در سال‌های اخیر، کاملا چشمگیر بوده است. در این میان، تجارت الکترونیکی نیز که IT پیش‌نیاز آن محسوب می‌شود، روند رو به رشدی را تجربه کرده و کیفیت و کمیت خدمات در این حوزه، از آنچه که آمارهای جهانی از وضعیت کشورمان روایت می‌کنند، قابل دفاع‌تر است.

امروزه توسعه سرویس‌های «بانکی» و به‌خصوص «بین بانکی» کشور، سکوی پرتاب قابل اطمینانی را فراهم کرده است که به پشت‌گرمی آنها، مقوله تجارت الکترونیک مراحل تکامل خود را بی‌هیچ دغدغه بازدارنده‌ای، طی می‌کند.

اما متاسفانه آمادگی اداری و فرهنگی کشور، به اندازه زمینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، مستعد بهره‌برداری از قابلیت‌های فراهم شده نیست. در این میان، راهکارهای زیر می‌تواند رشد استفاده از زیرساخت‌های موجود را تسریع کند:

- کمّی‌سازی منافع استفاده از تجارت الکترونیک و القای بیش از پیش تاثیرات مثبت آن در ابعاد مختلف (از زندگی شخصی گرفته تا تاثیرات اجتماعی همچون کاهش ترافیک و آلودگی هوا)؛

- شناسایی کلیه خدمات مالی قابل ارائه توسط سازمان‌های دولتی و تلاش برای الکترونیکی کردن انواع اين خدمات؛

- تغییر رویکرد از «تشویق» به «الزام» در استفاده از سرویس‌های الکترونیکی و ارائه تخفیفات قابل توجه برای استفاده از خدمات الکترونیکی؛

- تقویت بسترهای حقوقی برای توسعه تجارت الکترونیکی؛

- فرهنگ‌سازی گسترده عمومی از طریق بالا بردن سطح آگاهی‌ها، با تاکید بر آموزش‌های بنیادی از سنین پایین.

منبع خبر:
روزنامه دنیای اقتصاد